MCA Tanding, Peluang BN Rampas Kerusi Parlimen P083 Kuantan Kini "Kabur" ! kabarmalay3.blogspot.com


KUANTAN: Seperti dijangka, akhirnya desas-desus MCA mengambialih semula bertanding kerusi Parlimen Kuantan mewakili Barisan Nasional (BN) akhirnya menjadi kenyataan.

Ini bermakna, peluang untuk BN merampas semula kerusi parlimen itu kini nampak kian "kabur" dan "berliku".

Sesuatu yang amat tidak disukai oleh penyokong UMNO, yang melihat PRU14 adalah waktu paling sesuai untuk parti itu merampas semula kerusi parlimen terbabit dari tangan pembangkang.

Namun, kunjungan Perdana Menteri selaku Presiden UMNO ke Kuantan baru-baru ini bagai mengesahkan MCA diberi mandat untuk bertanding semula di kerusi tersebut.

Ramai melihat, tindakan PM memberi laluan kepada MCA bertanding jelas sekali mengecewakan sebahagian besar penyokong UMNO. Bagi mereka, UMNO sudah lama menjalankan kerja untuk mengembalikan kepercayaan rakyat di kawasan itu.

Malah, sokongan kepada UMNO lebih kuat jika dibandingkan dengan MCA. Undi majoriti kaum Tionghua pula majoritinya beralih arah kepada pembangkang pada dua pilihanraya lalu. 

Justeru, mereka melihat MCA tidak wajar bertanding di Parlimen Kuantan kerana jentera akar umbi UMNO lebih kuat dan telah lama bekerja. 

Keputusan pucuk pimpinan tertinggi membenarkan MCA bertanding, memungkinkan undi protes pasti berlaku. Apatah lagi kepada penyokong tegar parti yang sudah lama berharap agar pemimpin pilihan mereka dipilih oleh PM.

Namun, semua ini tidak menjadi kenyataan dan mereka merasakan PRU14 ini sebenarnya hanya pertembungan antara PKR (PH) dengan PAS (PS). Sebaliknya MCA (BN) hanya mencukupkan kuota sahaja untuk bertanding tiga penjuru.

Kelebihan ini dilihat memberi laluan selesa kepada penyandang, Fuziah Salleh dari PKR. Umum melihat jika UMNO yang bertanding maka kekuatan agak seimbang. Tapi bila MCA yang wakili BN maka senarionya adalah berbeza sama sekali.

Malah ada pengundi BN sudah berbunyi, parlimen pilih calon Melayu (PAS atau PKR) dan DUN tetap undi calon BN (Melayu).  Apa pun segalanya terletak ditangan pucuk pimpinan parti menjelang hari-hari terakhir kempen PRU14 nanti sebenarnya.

Jika mereka bijak menangani isu ini, pasti undi protes daapat diselamatkan. Namun jika sebaliknya, maka kerusi Parlimen Kuantan akan kekal ditangan pembangkang. 

Masih belum terlambat untuk pucuk pimpinan membuat perubahan sebenarnya.#PDO

Subscribe to receive free email updates: