DAH NAK MELINGKUP pun UMNO masih Tak Nak Pertandingkan Jawatan Presiden, Timb Presiden kabarmalay3.blogspot.com


KUALA LUMPUR - Umno Melaka mengusulkan tiga jawatan tertinggi parti itu tidak dipertandingkan dalam pemilihan Umno yang bakal diadakan selewat-lewatnya 19 April tahun depan.

Pada masa ini, Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menjalankan tugas-tugas presiden, manakala Datuk Hishammuddin Tun Hussein yang juga Naib Presiden Umno pula menjalankan tugas-tugas timbalan presiden.

Ketua Umno Bahagian Bukit Katil, Tan Sri Mohd Ali Rustam berkata, usul berkenaan melibatkan jawatan presiden, timbalan dan naib presiden satu bagi menguatkan Umno dalam menghadapi cabaran sebagai pembangkang.

Menurutnya, dua jawatan itu dicadangkan supaya kekal diterajui dua pemimpin tersebut, manakala Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar pula dipilih sebagai Naib Presiden Umno.

“Kita kena bagi sokongan yang kuat kepada mereka supaya Umno ada nakhoda yang kuat untuk bergerak ke depan.

“Selebihnya, dua lagi jawatan naib presiden, ahli majlis tertinggi, bahagian dan lain-lain dibuka kepada mereka yang mahu bertanding,” katanya ketika ditemui media di Menara Datuk Onn, di sini, hari ini. Bermula hari ini, Mohd Ali berkata, Umno mula mengadakan mesyuarat cawangan, manakala di peringkat bahagian pula diadakan bulan depan.

Dalam pada itu, Mohd Ali turut sedia melepaskan jawatannya sebagai ketua Umno bahagian untuk digantikan sesiapa yang layak.

“Namun, jika khidmat saya masih diperlukan untuk mantapkan di peringkat bahagian, saya sedia membantu untuk tempoh dua atau tiga tahun, sebelum pemilihan dalam mesyuarat bahagian akan datang,” katanya.

Beliau juga berharap lebih ramai generasi muda menyertai kepimpinan sayap atau di peringkat cawangan bagi menyuburkan lagi parti itu.

Subscribe to receive free email updates: