Bersediakah PH dengan arus baru golongan murtad dan ateis Melayu? | kabarmalay3.blogspot.com

| Bersediakah kita dengan arus baru golongan murtad dan ateis Melayu? |

1. Keadaan posting - posting golongan muda Melayu kita di media sosial semakin membimbangkan. Terbaru mereka tanpa segan silu berkongsi pengalaman berzina dengan sepupu, kini lebih teruk lagi mereka secara terbuka mengaku murtad dan ateis.

2. Lebih membimbangkan apabila posting - posting sebegini bukan saja tiada ruang untuk diambil tindakan, ia mengumpulkan pula komuniti - komuniti ateis dan murtad yang turut sama mengucap tahniah kerana keberanian mereka. Jika dulu ketumbukan mereka hanya di laman web seperti Reddit, kini mereka akan lebih berani di medan arus perdana.

3. Suara - suara ini semakin membesar seiring dengan gerakan mengecilkan peranan badan - badan agama. Mereka kini tidak lagi risau terhadap tindakan dan pantauan institusi agama yang semakin dicairkan bidang kuasa mereka dek kerana serangan persepsi bertubi - tubi.

4. Naratif yang dipegang mereka adalah mereka lebih bijak daripada masyarakat Melayu Islam lain yang berpegang dengan agama yang difikirkan jumud. Mungkin sebab kita tiada tokoh dan platform yang khusus menumpaskan syubhat ateisme, maka mereka menganggap tiada cabaran kepada mereka dalam kalangan ilmuwan dan ustaz - ustaz tempatan.

5. Antara kesilapan ustaz - ustaz di Barat adalah mereka sudah terlambat untuk menguasai media - media alternatif dan arus perdana untuk melawan arus besar penyelewengan ideologi ini. Mereka cuma mampu memberi respon tindak balas, kerana keseluruhan medium sudah hampir dikuasai golongan ateis dan pembenci agama.

6. Malaysia jangan lakukan kesilapan yang sama. Kita kena berlaku proaktif. Menangi isu sebelum ia berkembang naik. Cantas pemikiran ini sebelum ia berakar. 

7. Paling kurang kita pertahankan asas negara kita. Islam agama Persekutuan, Rukun negara pertama kepercayaan kepada Tuhan. Jangan biar diruntuhkan.

Oleh:Fakir Ilmu

Subscribe to receive free email updates: